Jak wykorzystać w sprzedaży trendy zakupowe?
Od kilu lat raporty trendów w branży FCMG pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Przekłada się to na większe przywiązanie do jakości produktu niż jego ceny, do wygody i szybkości zakupów, a także większą odpowiedzialność ekologiczną. Co dokładnie mówi „Raport Trendów Zakupowych na 2020 rok +” i jakie ma to przełożenie na praktykę sprzedażową w sklepie?
Indywidualne jest lepsze
Klienci lubią produkty spersonalizowane i dedykowane, chcą kupować też produkty prostsze i lepsze. To nic nowego, ale z roku na rok trend staje się coraz silniejszy. Oznacza to odrzucenie produktów masowych. Mimo że ciągle rośnie liczba dyskontów, to Polacy lubią robić zakupy w małych, osiedlowych sklepach. Doceniają też produkty lokalne i wspierają firmy „z sąsiedztwa”.
Warto więc zainwestować z jednej strony w poszerzenie swojego asortymentu, by każdy znalazł coś dla siebie, a z drugiej strony – wzbogacenie oferty o produkty unikatowe, regionalne.
Czas jako nowa waluta
To trend bardzo praktyczny: wzrasta tempo życia i chcemy jak najmniej czasu spędzać na zakupach. Według danych ze strony portalspożywczy.pl aż 80% konsumentów kupuje wszystkie potrzebne rzeczy w niespełna godzinę. Jak zadowolić więc konsumentów, którzy lubią zaopatrywać się szybko i kompleksowo? Jeśli prowadzimy sklep alkoholowy – trzeba zadbać o profesjonalne doradztwo obsługi, odpowiednią, czytelną ekspozycję produktów na regałach, ogólny porządek przestrzeni zakupowej/decyzyjnej i bogatą ofertę dodatkową, czyli szeroki asortyment napojów niealkoholowych, przekąsek do alkoholu i nawet małych produktów codziennej potrzeby. Wszystkie analizy dotyczące sklepów przyszłości mówią także o mocnej technologizacji sprzedaży, w formie inteligentnych półek czy elektronicznych cenówek.
Eko się opłaca
Ponad 60% respondentów przyznaje, że jeśli tylko może – wybiera produkty, których opakowanie nie jest z plastiku. Polacy przyzwyczaili się już do toreb wielorazowego użytku, coraz chętniej używają także wielorazowych woreczków na warzywa i owoce oraz pieczywo. Rozsądne jest więc utrzymywanie tej tendencji i zastąpienie wszystkich plastikowych toreb tymi papierowymi lub wykonanymi z tworzyw biodegradowalnych.
ŹRÓDŁA
Raport Trendów Zakupowych na 2020 rok +, Portal Spożywczy