Jak niestandardowo wyeksponować alkohol?
Wiemy, że ludzkie oko, mimo że fascynująco zbudowane, jest jednak ograniczone. A klient oglądający półki sklepowe w czasie ok. 5 sekund jest w stanie dostrzec – co nie znaczy zapamiętać – około 300 produktów. A zatem, by skutecznie zatrzymać jego wzrok i zachęcić go do konkretnych decyzji zakupowych towar musi być ułożony czytelnie i atrakcyjnie. Przede wszystkim musi także być umiejscowiony zgodnie z regulacjami prawnymi.
Porządek i jasne kategorie
Cały asortyment alkoholowy powinien być pogrupowany na jednorodne kategorie – piwo przy piwie, wino przy winie etc. Najlepszym i zgodnym z obowiązującym prawem kryterium kategoryzacji jest zawartość alkoholu. Piwa, czyli alkohole do 4,5%, mogą być umiejscowione w dowolnym punkcie sklepu. Pozostałe, tj. wódki, wina, likiery, brandy, wymagają oddzielnego stanowiska i obsługi, co oznacza, że w małym i średnim sklepie powinny znaleźć się za ladą.
Kolejność na regale
Piwa powinno się układać według rodzaju i pojemności. Najniższej lokalizujemy piwa półlitrowe w puszce, wyżej – piwa w butelkach. Dobrze jest ułożyć je też odmianami – jasne, ciemne, specjalistyczne i oczywiście markami, uwzględniając także te regionalne. Piwa można oddzielić od innych alkoholi i umieścić je w końcowej części regałów chłodniczych. Równie skutecznie będzie, jeśli ekspozycję z piwami zorganizujemy w towarzystwie regałów z innymi napojami, przekąskami czy słodyczami.
Hierarchia obowiązuje też przy winach i alkoholach mocnych. Tutaj warto dodatkowo zastosować podział na kolumny. Ogólnie rządzi zasada: im droższy produkt, tym wyższy poziom na półce. Dlatego:
- pierwsza kolumna i najwyższa półka to whisky i koniaki, niżej wódki kolorowe i likiery, a najniżej – spirytusy,
- druga kolumna to wódki czyste i tu również najwyżej umieszczamy wódki premium,
- trzecia kolumna to, odpowiednio w kolejności od góry do dołu, wina, wina musujące, szampany i wina owocowe.
Najlepiej dodatkowo zastosować też podkategorie i wziąć pod uwagę odmiany, rodzaje, smaki alkoholi. Dla przykładu – wina można uporządkować pod względem barwy (czerwone, białe, różowe) i/lub kraju pochodzenia.
Hierarchia cenowa
Niezależnie, z jakim alkoholem mamy do czynienia, zawsze tak samo ważna jest zasada: produkty układamy od lewej do prawej, zaczynając od najdroższego, a kończąc na najtańszym. Ważna jest też kolejność w pionie: na górze te droższe, a na dole – tańsze. Słowem: wszystko, co najcenniejsze z punktu widzenia sprzedawcy, powinno znaleźć na wysokości wzroku klienta. Są to odpowiednio strefy 120 – 160 centymetrów – w przypadku sklepów wielkopowierzchniowych oraz 80 – 180 centymetrów – do zastosowania w sklepach mniejszych.
ŹRÓDŁA
Marketer+, OOH Magazine, Poradnik Handlowca